Uzavřený cyklus jídla ve škole? Jde to! – ZŠ Kunratice

uzavřený cyklus jídla

Jak uzavírá cyklus jídla ZŠ v Kunraticích? Vyzpovídali jsme vedoucí školní jídelny Hanu Fehérovou. 

V našem projektu Uzavřený cyklus jídla do škol ukazujeme, že kompostovat, pěstovat i vařit bez plýtvání je snadné i ve vzdělávacích institucích. Začít je potřeba hned u přípravy jídla, proto jsme se jako první vydali do základní školy v Kunraticích. Doslechli jsme se totiž, že tu mají vážně výjimečnou školní jídelnu a chtěli jsme se přesvědčit na vlastní oči i chuťové pohárky. Naše kompostovací konzultantka Kristýna Mrkvičková proto vyzpovídala vedoucí školní jídelny Hanu Fehérovou, která ve škole zúročuje své mnohaleté zkušenosti z oblasti gastronomie z USA a Asie. Při našem rozhovoru jsme mohli vidět, že svojí prací skutečně žije! Zajímá vás, jak dosáhla pestré a zdravé stravy, navíc s minimem odpadu? Přečtěte si čerstvý rozhovor.

Uskutečnila jste v této školní jídelně spoustu udržitelných změn. Jak Vás to vlastně napadlo?
Hlavně jsem přemýšlela nad tím, jak to udělat, aby se děti po skončení vyučování na oběd těšily. To pro mě bylo to hlavní, čeho jsem chtěla docílit. A také používat kvalitní suroviny, ze kterých tady vaříme.

Jaké jsou reakce učitelů?
Věřím, že dobré. Snažíme se jim vyjít vstříc, spoustu z nich nejí třeba maso nebo mléčné produkty, i kvůli tomu jsme zařadili do jídelníčku více vegetariánských a veganských jídel. 

Děti často nechtějí jíst ryby, ale všimla jsme si, že vy tu vaříte dokonce i krevety!
Krevety jsme opravdu vyzkoušeli a myslím, že se to osvědčilo. Myslím si, že tak by to mělo být. Děti by měly zkusit i jiné pokrmy, s kterými se třeba doma vůbec nesetkají. Snažíme se, aby děti měly bohatý výběr a zažívaly i ve školní jídelně něco, co by ochutnaly jenom v restauraci. 

Školní jídelna má většinou omezené finance. Máte nějaké tipy a triky, jak na to?
Určitě jsem se musela naučit s tím pracovat. Jídelníček dělám měsíc dopředu a jídla kombinujeme tak, aby splňovala jak školní normu, tak i spotřební koš. Myslím ale, že už po prvním měsíci tady jsem zjistila, že to jde i s vysoce kvalitními surovinami a dá se to zařídit tak, abych se do školního rozpočtu vešla. 

Děti si tu mohou vybrat ze dvou jídel. Máte na to nějaký systém, co dáváte na jedničku a co na dvojku?
Na jedničce je většinou nějaká česká klasika, na dvojce pak o něco exotičtější jídla. Máme tu také salátový bar, kde si děti nabírají samy zeleninu, kterou mají rády. 

Jak tu pracujete s regulacemi porcí, aby se nesnězené jídlo zbytečně nevyhazovalo?
Učíme je, aby si děti řekly, kolik toho přesně chtějí nabrat. Jestli chtějí více nebo méně omáčky apod. Klidně si pak mohou přidat. 

Jakým způsobem sbíráte od dětí zpětnou vazbu?
Máme tu takovou knihu přání, ale i stížností, kam mohou děti každý den zapsat zpětnou vazbu na oběd a my z toho pak čerpáme. Mohou si tam napsat i nějaké přání, jaké jídlo by v jídelně chtěly mít. 

Minule jste mi říkala, že plánujete i nějaké ochutnávky pro rodiče? Jak to bude fungovat?
Máme to v plánu. Ve škole probíhají tzv. rodičovské kavárny, kde se rodiče setkávají a řeší různé situace související se školou. My bychom na to chtěli navázat a udělat pak večer ochutnávky jídel, které se tady vaří. 

Jaká neobvyklá jídla jste v jídelně zavedla? A která měla zatím největší úspěch?
Začali jsme vařit hodně vegetariánských i veganských pokrmů a přidávat více zeleniny a luštěnin. Největší úspěch měla zatím asi Tikka Masala. Snažím se nabízet celosvětovou kuchyni, v našem jídelníčku najdete jak indická, tak i asijská, americká nebo mexická jídla. 

Jaká byla reakce kuchařek na takové pokrmy?
Byla jsem překvapená, že reakce kuchařek byla velmi pozitivní. Měla jsem radost, že tým je tu vážně skvělý. Hlavní je, aby tým držel při sobě. Kuchařky jsou šťastné, že se mohou něco nového naučit a strava pro děti je taková, jaká by měla být. 

Zaujalo mě, že máte dohodu s místním řezníkem, aby vám méně solil uzeniny a mohli jste je tak dětem občas dopřát. Děti uzeniny často milují, ale nejsou zrovna součástí zdravé stravy.
Aby se dodržel spotřební koš školní jídelny, musíme často zařazovat i suroviny, které dětem tolik nechutnají, jako je třeba čočka nebo hrách. Oblíbené párky nejsou sice moc součástí zdravé stravy, ale díky dohodě s řezníkem, který nám připravuje zdravější verzi s menším obsahem soli, si to můžeme jednou za čas dovolit. 

Jaké produkty z biofarem odebíráte?
Děti mají každý den k dispozici polotučné nebo plnotučné bio mléko, tvaroh, zakysanou smetanu nebo zákys. 

Je pro školní jídelny reálné nakupovat bioprodukty?
Myslím si, že každá jídelna si může bioprodukty dovolit. Je to zase jenom o tom, naučit se s tím pracovat. 

Neplýtvejte jídlem, kompostujte a pěstujte i ve vaší škole! Napište nám na info@kokoza.cz. Rádi vám poradíme, jak na to. 

Chcete další inspiraci? Rozhovor s Helenou Maternovou o kompostování najdete ZDE.

Projekt Uzavřený cyklus jídla do škol je financován hlavním městem Praha. Děkujeme.

 

Zaujal Vás tento projekt? Sdílejte ho s ostatními!

Související články

Zpět na stránku článků