Vzdělávání pedagogů se věnujeme v Kokoze již řadu let. Díky podpoře Magistrátu hlavního města Prahy navštěvujeme pražské základní školy a vzděláváme nejen žáky, ale i nadšené pedagogy v tématech udržitelnosti. Letos jsme se rozhodli propojit pedagogy z různých škol, a proto jsme vytvořili celodenní workshop, kde se mohli potkat a sdílet své zkušenosti a načerpat inspiraci, jak zapojit téma uzavřeného cyklu jídla do výuky.
V hlavní roli Uzavřený cyklus jídla
Je to cyklus a každý z našich lektorů s ním pracuje od jinud. Někteří začínají od bioodpadu, někteří od kompostu a kolegové, kteří se věnují zahradám a pěstování, se nejdříve dívají na zdravou půdu a rostliny. Důležité ale je, že nezáleží odkud začnete, protože je vše krásně propojené. V uzavřeném cyklu jídla nepřicházíme o důležitou organickou hmotu, ale díky kompostování přeměníme naše slupky na kvalitní hnojivo – kompost – a obohatíme půdu, která tak bude zdravější a připravená plodit kvalitnější a zdravější plodiny. Jak sladce chutná vypěstovaná mrkev ze školní zahrady!
Dopolední program byl věnovám bioodpadu a kompostování. Představili jsme si různé možnosti, jak začít třídit a kompostovat bioodpad přímo ve škole, a společně se pustili do kompostovací hry Nakrm Rocket. Hravou exkurzi, kterou jsme v loňském roce připravili pro žáky, jsme upravili tak, aby si ji mohli užít i dospělí účastníci. Pomocí šifer, hádanek a křížovek prošli areálem Holešovické tržnice přes zeleninové a ovocné trhy v Hale 22 až k našemu elektrickému kompostéru Rocket. Dopolední program završilo sdílení zkušeností a příkladů dobré praxe ze škol, které již s uzavřeným cyklem jídla pracují.
Odpoledne probíhalo v Komunitním centru Kotlaska, kde účastníky přivítal náš lektor
a nadšený zahradník Petr. Prošli jsme se zahradou a bavili se o permakulturních principech, stanovištích a prvcích v zahradě. Důležitým tématem byla práce s vodou. V druhé části programu jsme se zaměřili na praktické tipy při realizaci školních zahrad. Některé školy se zahradou teprve začínají, a někteří pedagogové si přišli pro konkrétní inspiraci, kdy co zasadit, aby si žáci užili úrodu ještě ve školním roce. Velmi oblíbená rajčata zrají až o prázdninách, tak jsme hledali další plodiny, které mohou ve škole vyzkoušet. Kromě vytrvalých bylinek Petr doporučil na jaře vysít ředkvičky, špenát, saláty nebo mrkev. Sladkou odměnou mohou být
i jahodové záhony.
Důležitá zpětná vazba
S naší Aničkou se účastníci věnovali důležitosti zpětné vazby při sestavování a realizování aktivit s žáky. Pro nás v Kokoze je zpětná vazba velmi cenný nástroj, který využíváme navenek
i interně. Proto jsme velmi rádi za zpětnou vazbu k proběhlým workshopům. Děkujeme!
A co pro naše účastníky bylo nejdůležitější? Sdílení zkušeností, toho co funguje a nefunguje.
Do dalšího roku by účastníci uvítali možnost navštívit v rámci workshopu nějakou školu, která již zavedla uzavřený cyklus jídla (nebo jeho část) do praxe.
Projekt je finančně podpořen Magistrátem hlavního města Prahy.