Workshopy pro pedagogy 🌱

workshop pro pedagogy o kompostování a uzavřeném cyklu jídla

Vzdělávání pedagogů se věnujeme v Kokoze již řadu let. Díky podpoře Magistrátu hlavního města Prahy navštěvujeme pražské základní školy a vzděláváme nejen žáky, ale i nadšené pedagogy v tématech udržitelnosti. Letos jsme se rozhodli propojit pedagogy z různých škol, a proto jsme vytvořili celodenní workshop, kde se mohli potkat a sdílet své zkušenosti a načerpat inspiraci, jak zapojit téma uzavřeného cyklu jídla do výuky.

V hlavní roli Uzavřený cyklus jídla

Je to cyklus a každý z našich lektorů s ním pracuje od jinud. Někteří začínají od bioodpadu, někteří od kompostu a kolegové, kteří se věnují zahradám a pěstování, se nejdříve dívají na zdravou půdu a rostliny. Důležité ale je, že nezáleží odkud začnete, protože je vše krásně propojené. V uzavřeném cyklu jídla nepřicházíme o důležitou organickou hmotu, ale díky kompostování přeměníme naše slupky na kvalitní hnojivo – kompost – a obohatíme půdu, která tak bude zdravější a připravená plodit kvalitnější a zdravější plodiny. Jak sladce chutná vypěstovaná mrkev ze školní zahrady!

Kompostovací workshop pro pedagogy

Dopolední program byl věnovám bioodpadu a kompostování. Představili jsme si různé možnosti, jak začít třídit a kompostovat bioodpad přímo ve škole, a společně se pustili do kompostovací hry Nakrm Rocket. Hravou exkurzi, kterou jsme v loňském roce připravili pro žáky, jsme upravili tak, aby si ji mohli užít i dospělí účastníci. Pomocí šifer, hádanek a křížovek prošli areálem Holešovické tržnice přes zeleninové a ovocné trhy v Hale 22 až k našemu elektrickému kompostéru Rocket. Dopolední program završilo sdílení zkušeností a příkladů dobré praxe ze škol, které již s uzavřeným cyklem jídla pracují. 

Odpoledne probíhalo v Komunitním centru Kotlaska, kde účastníky přivítal náš lektor
a nadšený zahradník Petr. Prošli jsme se zahradou a bavili se o permakulturních principech, stanovištích a prvcích v zahradě. Důležitým tématem byla práce s vodou. V druhé části programu jsme se zaměřili na praktické tipy při realizaci školních zahrad. Některé školy se zahradou teprve začínají, a někteří pedagogové si přišli pro konkrétní inspiraci, kdy co zasadit, aby si žáci užili úrodu ještě ve školním roce. Velmi oblíbená rajčata zrají až o prázdninách, tak jsme hledali další plodiny, které mohou ve škole vyzkoušet. Kromě vytrvalých bylinek Petr doporučil na jaře vysít ředkvičky, špenát, saláty nebo mrkev. Sladkou odměnou mohou být
i jahodové záhony.

Workshop pro pedagogy

Důležitá zpětná vazba

S naší Aničkou se účastníci věnovali důležitosti zpětné vazby při sestavování a realizování aktivit s žáky. Pro nás v Kokoze je zpětná vazba velmi cenný nástroj, který využíváme navenek
i interně. Proto jsme velmi rádi za zpětnou vazbu k proběhlým workshopům. Děkujeme!

A co pro naše účastníky bylo nejdůležitější? Sdílení zkušeností, toho co funguje a nefunguje.
Do dalšího roku by účastníci uvítali možnost navštívit v rámci workshopu nějakou školu, která již zavedla uzavřený cyklus jídla (nebo jeho část) do praxe. 


Projekt je finančně podpořen Magistrátem hlavního města Prahy.

Projekt je finančně podpořen Magistrátem hlavního města Prahy.

Zaujal Vás tento projekt? Sdílejte ho s ostatními!

Související články

Zpět na stránku článků