Koncem minulého roku jsme se zúčastnili soutěže Nadace Vodafone, Rok Jinak. A povedl s nám velký úspěch. Dostali jsme se
mezi 5 šťastlivců, kteří Rok Jinak vyhráli. Vrhli jsme od ledna po hlavě do práce a mapa nám krásně roste pod rukama. Jmenuji se Jakub, jsem díky Roku Jinak novým členem Kokozy a chtěl bych se na řádcích níže se všemi podělit o svoje zážitky a první dojmy z tohoto úžasného projektu.
Začátek Roku Jinak je opravdu v mnoha ohledech jiný, než byl
ten minulý, který jsem ještě pracoval v pozici interního auditora ve Vodafone. Je to především velký nával energie. Práce mi dává smysl a dává smysl i lidem kolem mě, což mě velmi nabíjí. Na rozdíl od mé předchozí pozice lidé aktivně chodí za mnou. Musím přiznat, že jako interní auditor jsem se s takovou přízní nesetkával.
První tři měsíce byly zejména ve znamení networkingu, poznávání prostředí, učení se nových a oprašování starých znalostí a vylaďování strategie, jak přistoupit k projektu. Většinu lidí, kterou jsem s tématem komunitní mapy Kokozy oslovil, téma velmi zajímalo. Získal jsem plno nových kontaktů, rad a informací. Viděl jsem najednou plno možností, jak k vývoji mapy přistoupit. Na cestě se začalo objevovat čím dál tím více křižovatek a možných směrů, kudy se vydat a s kým spolupracovat. Získal jsem i zajímavý kontakt na člověka, který se snažil o víceméně podobný projekt, který ale skončil neúspěchem. S chutí jsem si vyslechl jeho zkušenosti. O co více informací jsem měl, o to ambicióznější se mi zdál být náš záměr.
Poučil jsem se, že hlavním rizikem neúspěchu našeho projektu by mohl překotný vývoj a započetí programátorských prací, bez ověření si konceptu s uživateli a nezbytné spolupráce s komunitami. Nebylo by nic horšího než promarnit drahocenné finanční prostředky a zjistit, že jsme se vydali do slepé uličky. Proto se chceme v průběhu celého projektu držet zlatého pravidla „Dvakrát měř, jednou řež“.
I přes veškerou opatrnost a rozvážnost, kterou si snažíme držet, jsme již udělali významné rozhodnutí. A co více, už jsme ho i zrealizovali. Rozhodli jsme se, že dáme mapě nový kabát. Chtěli jsme si být jistí, že náš projekt bude mít pevné základy, které jsou tvořeny právě mapou. Proto jsme začali spolupracovat se společností Coex, která má s podobnými řešeními již velkou zkušenost. Díky tomu je teď mapa svižnější, živější a jednodušší na ovládání. Navíc jsme splnili významný milník, který jsme si kladli až na konec projektu. Mapa již běží na mobilu, což je pro mnoho uživatelů zásadní.
V současnosti držíme novou mapu ještě stále v testovacím režimu a dále vylaďujeme uživatelskou zkušenost, tak aby byla perfektní, na čemž si Kokoza zakládá. Kdo má zájem o otestování, najde mapu na adrese www.mapko.cz. Mapko, tedy Mapujeme komunity, je název, který nám také dal pořádně zabrat. I zdánlivě jednoduché věci se musí důkladně probrat. A i k tomu jsme si přizvali profesionály z firmy Lovebrand, kteří nás provedli celým brainstormingem.
Nyní začneme mapu postupně obohacovat o jednotlivé funkcionality. Chceme, aby si uživatelé ke svým místům mohli přidávat produkty, jejich popis a fotky. Dále chceme přidat funkcionalitu odesílání e-mailů, respektive rezervací produktů, pokud o ně někdo projeví zájem. Plánujeme zařazení funkcionalit kalendáře, tak aby bylo jasné, kdy a kde se daný produkt bude nabízet. Chceme poskytnout základní nástroje, které podpoří místní komunity při výměně lokálních produktů a uzavřeného cyklu jídla. Po každém vývojovém cyklu si chceme funkcionality ověřit s uživateli. Základními principy našeho projektu je jednoduchost a rychlost, nevymýšlení již vymyšlených věcí, spolupráce s ostatními a integrace hotových řešení.
Novou mapu jsme prezentovali koncem března na festivalu Evolution, kde si ji návštěvníci mohli naživo vyzkoušet a dát nám podněty ke zlepšení. Kokoza se chce během nadcházející sezóny účastnit dalších podobných akcí, kde budeme mapu prezentovat. Hlavní PR bude podle původního plánu spuštěno v průběhu letních prázdnin, kdy by již měly být její součástí i další plánované funkcionality.
V průběhu projektu komunikujeme se stále novými potenciálními partnery a navazujeme strategické spolupráce v různých oblastech. Jednáme na poli komunitou podporovaného zemědělství, s programátory a vývojáři, zájem projevují i konzultantské firmy, které by nám chtěly s projektem trochu píchnout. Plánujeme účast na dvou hackatonech a s naším obchodním modelem se budeme hlásit do akcelerátoru #třidvajedna. Je to skoro jako jízda na surfu. Někdy přijde velká vlna, která vás posune dopředu, jiná se zas rozplyne i přes vkládané naděje. Stejně tak to je i se navazováním spolupráce a partnerstvími. Uvědomil jsem si, jak moc v tom všem pomáhá značka a dobré jméno Kokozy, které si již 6 let pečlivě buduje.
Partneři projektu jsou: