menu
CZ

Žáci jako architekti školní zahrady

Před Vánoci proběhl workshop „Zakládáme naši zahradu“ s žáky ZŠ Angel, první v rámci projektu Uzavřený cyklus jídla do škol.

 

Už předem jsme si s panem učitelem Michalem Lokajem, který s žáky pečuje o venkovní prostory školy, prošli atriem a školní zahradou. Seznámila jsem se tak s historií sídlištní školy, vysazenými stromy, keři a bylinami a vyslechla si, jak žáci a učitelé zahradu v průběhu roku využívají. Společně jsme předběžně navrhli, kde by mohly vyrůst vyvýšené záhony, prostor na kompost a jakou má škola představu o využití atria.

Na základě naší procházky se pan učitel obrátil na žáky, aby společně promysleli přeměnu školní zahrady“ – jak má působit, co by chtěli jinak, jaké prvky a přírodniny by na zahradě rádi měli a jaké ne. Do návrhů se zapojili žáci z 6. A, B, C a D. Rozdělili se do skupinek, každá si vzala na starost vybrané místo v zahradě nebo atriu a pustili se do návrhů.

ucj_wsp2


Na začátku prosince jsme se všichni sešli na workshopu spolu s krajinářkou a zahradnicí Terezou Nehasilovou. Žáci nám představili jednotlivá místa, která si vzala pod své tvůrčí křídlo, a přiblížili nám svoje představy a přání. Společně jsme pak nad jejich návrhy diskutovali a probírali výhody i nevýhody jednotlivých řešení. Žáci si zažili, co všechno práce krajináře, zahradníka a zahradního architekta obnáší a co je třeba vědět, než samotná proměna zahrady a navrhování konkrétních prvků začne. Prakticky jsme si ukázali, jak je třeba nad projektem uvažovat a zkusili si společně postup návrhu od začátku do konce rozkreslit na papír.

Pokračování – 4. 4. 2019

UCJ_doskol_W1

 

Na dalším setkání jsme s žáky šestých tříd společně zkonzultovali jejich zahradnické a krajinářské návrhy, na kterých pracovali od začátku nového roku. 

Do plánku pozemku školy, s vyznačenými budovami a pěstebními plochami, jsme vyznačili všechna důležitá místa, jako jsou např. zdroj vody, světové strany a sluneční aktivita během dne. Žáci se seznámili s plánkem školy a hledali místo svého návrhu. Poté je připevnili k plánu a vyznačili, kde se jednotlivé prvky (vyvýšené záhony, bodrý kompostér) umístí.

V návrhu jsme ponechali i navržené změny, které si žáci přejí na zahradě a v atriu přeměnit do budoucna. Mají tak možnost s plánem dále pracovat, zakreslovat a zapisovat své představ. Celý plán jsme vystavili ve třídě, aby byl stále na očích. Využijeme ho až v polovině jara.

W1_Vytvořený návrh zahradyW1_Tvoříme2

 

Autorem článku je Denisa

Podobné články
Denisa Lešková
09.08.2019

Neuvěřitelný milion tun! Víc než 500 kilo na jednoho obyvatele. Tolik kompostu už se ve Vídni podařilo vytvořit od roku 1991, kdy rakouská metropole svoz bioodpadu zavedla. Kompost pak využívá k péči o městkou zeleň, ale ... Číst dál >

Soňa Valčíková
20.10.2020

Svoz bioodpadu je pohodlné řešení, jak třídit bioodpad v bytě, aniž byste potřebovali zahradu, vermikompostér nebo Bokashi. Je skvělé, že v Praze funguje systém svozu bioodpadu, což zvyšuje kvalitu prostředí, ve kterém ... Číst dál >